top of page
Illustration_sans_titre 19.png
Deback Morgane.png
Morgane de Back
de Back M.png
Illustration_sans_titre 8.png

Morgane de Back

titre 3 copie.png

Techniek en afmetingen

Pastel op papier 46x60cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Mijn naam is Morgane de Back, ik ben 20 jaar oud en heb een passie voor tekenen en schilderen sinds ik klein was, maar ik ben 3 jaar geleden begonnen met tekenen. Ik ben autodidact, ik heb er altijd een hekel aan gehad om te horen wat ik moest schilderen en hoe ik moest schilderen.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Ik schilder voornamelijk in olieverf en pastelkrijt. Ik schilder graag dieren omdat ze een wild en onaantastbaar aspect aan een schilderij geven. Schilderen brengt me in balans en leert me geduld en vastberadenheid.

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder in mijn woonkamer, vergezeld van mijn katten die me gezelschap houden.

Wat is het verhaal van uw werk?

Wat het schilderij van Palowan inspireerde, is het paard Dandy des Bordes alias Palowan dat ik heb gestald en waar ik erg van hou. Ik heb het geschilderd als een cadeau voor de eigenaar. Palowan is een paard dat even vriendelijk als energiek is, hij heeft een heel wilde kant die soms verschijnt, maar bovenal is hij oneindig aardig.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Dit schilderij is heel bijzonder voor mij omdat het de liefde vertegenwoordigt die ik heb voor dit dier en zijn ongrijpbaarheid. Ik vond het leuk om dit schilderij te maken omdat het mijn grootste passie combineerde met het dier waarmee ik het dichtst ben. Door het te schilderen, kon ik het nog beter begrijpen. Ik ben dol op het schilderen van dieren omdat ik merk dat ze de mens menselijkheid en eerlijkheid brengen.

Contact

debackmorgane@gmail.com

Daarnaast moet u er meer over weten.

  • Blanc Icône Instagram
Torner Monique.png
Monique Torner
Torner M.png
Illustration_sans_titre 8.png

Monique Torner

Collard Fabienne.png
Illustration_sans_titre 18.png
Illustration_sans_titre 18.png

Techniek en afmetingen

Acryl. 40x30cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Na een sentimentele ontmoeting die mijn leven in 2002 kenmerkte, 'durfde' ik te schilderen op een doek. Toen ik klein was, tekende ik veel, het was een van mijn favoriete hobby's. De impressionisten waaronder Van Gogh en Matisse, het licht van hun canvas, hun spontaniteit, hun leven hebben me echt gefascineerd. Ik heb altijd schildersgalerijen bezocht in Brussel en hier in Waals-Brabant. Kunstenaars als Rik Wouters en vele anderen wier sculpturen mij ook verblinden. Ik heb een goede vriendin die de Académie de Wavre bezocht en briljant afstudeerde bij de heer Dominique Fournel, wiens schilderijen ik erg waardeer.

Waar en hoe schilder je?

Daarom schilder ik al 19 jaar als autodidact in het algemeen op kleine doeken aangezien ik geen grote ruimtes heb om te schilderen. Ik schilder in mijn staande keuken, ik hou van een dichte kleur en ik gebruik sponzen, messen, textiel zoals raffia. De meeste van mijn schilderijen zijn abstract.

Wat is het verhaal van uw werk?

Dit zeer kleurrijke schilderij geeft mij veel rust en voldoening. Ik ben erg blij om te zeggen dat deze creatie van mij komt en dat ik nooit inspiratie haal bij andere artiesten. Ik moet zeggen dat ik me erg aangetrokken voel tot Afrika en dat ik veel altijd abstracte schilderijen schilder, evenals maskers die zijn geïnspireerd op dit continent waarvan de creatie puur persoonlijk is.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Om terug te komen op het doek dat ik je heb gestuurd ... Het is een schilderij, zoals altijd heel kleurrijk, dat mij veel plezier en vreugde heeft gebracht om uit emoties als passie en verlangen te kunnen "ontsnappen". Wat betreft de emotie van de mensen die naar me kijken, vind ik het ingewikkeld om te praten over de emoties die anderen voelen! Ik hoop dat deze emoties opwinding en plezier zullen opwekken.

Contact

monique.torner@gmail.com

Daarnaast moet u er meer over weten.

Collard F.png
Illustration_sans_titre 8.png

Fabienne Collard

Fabienne Collard

Techniek en afmetingen

Grafiet en aquarel schets. A4.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

In het dagelijks leven ben ik lange tijd journalist geweest en heb ik tien jaar voor een onderzoekscentrum gewerkt rond thema's als energietransitie of opwarming van de aarde. Ik heb altijd getekend, ik ben autodidact, maar wat me het eerst bezighield, is fotografie. Ik tel een paar publicaties en won in 2013 de Ilford-prijs, waardoor ik datzelfde jaar aanwezig kon zijn op de fotobeurs in Parijs. Toen leidden gezondheidsproblemen me af van dit medium en na een paar jaar van pauze werd het verlangen om mezelf uit te drukken weer gevoeld, maar deze keer keerde ik terug naar het tekenen.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Tekenen of schilderen is een moment van sereniteit en kalmte, in mijn bubbel. Ik heb tijd nodig, om tijd te hebben ... Ik droom net zoveel als ik teken. En dan, door voor het portret te kiezen, is het voor mij, die nogal discreet en introvert ben, ook het middel om via deze gezichten een reeks emoties te uiten, die ik maar zeer zelden onder woorden breng.

Waar en hoe schilder je?

Ik hou van eenvoud en 'travel light' ... Ik heb veel kleine formaten gedaan en de fase die ik het leukst vind is de schets, de eerste regels. Een stuk papier, een stuk houtskool, een mechanisch potlood en een verkruimelde gum, het is al erg goed. Onlangs heb ik gekozen voor grotere formaten, die ik op een houten plankje speld waarmee ik land waar ik ruimte vind in huis. Als het gemakkelijk gaat, voeg ik wat muziek toe via mijn koptelefoon om het moment nog aangenamer te maken.

Wat is het verhaal van uw werk?

Ik blijf geïnteresseerd in fotografie en fotografen. Voor deze aquarel ben ik begonnen met een portret van Félix Groteloh, waar ik toen vandoor ging om iets eenvoudiger en grafischer te maken. Wat ik leuk vind aan aquarel is dat ik de dingen een beetje moet laten gaan ... Dit staat in contrast met de strengheid die ik in andere tekeningen kan stoppen. De aquarel brengt ook een zekere zachtheid die de diepte van de blik benadrukt.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Ik houd ervan om onvolledige stukjes van een gezicht te bewaren ... deze gezichten zijn een beetje zoals kaarten die een heel leven vertellen, rimpels, schaduwen, vlekken, kleine eigenaardigheden, het uiterlijk ... Stukken onafgemaakt laten is alsof je ze hun deel achterlaat van geheimen ...

Contact

  • Blanc Icône Instagram
Francart anne copie.png
Francart A.png
Illustration_sans_titre 8.png

Anne Francart

Anne Francart
Godin aline.png
Illustration_sans_titre 20.png

Techniek en afmetingen

Schilderen op porselein.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Gepensioneerde in Waver sinds januari 2019 met mijn gezin, pfff voor de bevalling: ver weg van de problemen van Bierset ... Ik werd opgeleid in de bouw: vader was architect ... Ik werkte als cartograaf en in isolatieberekeningen voor de Provincie van Luik. We zochten een rustige plek en kwamen terecht in Waver. Ik studeer aan de Lavu-werkplaats bij Jacques Grégoire, een zeer goede leraar voor iedereen (tekenen) en ook bij Monique Paquay in Waremme, zij voorziet mij van kleuren en zeer nauwkeurig koken, van 500 tot 800 ° C. Nu ben ik op zoek naar een oven in de buurt van Waver, helaas ben ik erg beginner in gegevensverwerking, momenteel kan ik schilderen maar niet koken (met de opsluiting ver weg).

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Hierdoor kan ik ontsnappen en vind ik het heerlijk om de zoektocht naar schoonheid over te brengen en te plezieren voor gelegenheden: geboorten, bruiloften, etc.

Waar en hoe schilder je?

Met zeer fijne puntige borstels en schrijfpunten voor precisie en contouren, poedervormige kleurpigmenten en vette mediums, spatels om te mengen, Delfts en kobaltblauwe, grijze, onberispelijke witte porseleinen borden en vooral schoon, een keramische bestrating (palet voor de mengsels) en soms een rode laag voor de repetities.

Wat is het verhaal van uw werk?

Keramiek is erg oud, in China waar porselein wordt gevonden. Er wordt in het Engels "porselein" gezegd. Veldspaatklei: kao-ling (bot) en po-fouetsen (vlees) fusie van de twee bij 1450 ° KAOLIN. Ze heeft verschillende invloeden ondergaan: China, India, Japan, Nederland, Duitsland, Frankrijk.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

De libel is een symbool van vrijheid en vreugde en zomer en maakt creaties mogelijk, van verschillende vormen en kleuren iriserend, koper, blauw en divers, klein rood en geel (moeilijk te koken en te mengen).

Contact

anne_francart@hotmail.com

Daarnaast moet u er meer over weten.

Godin A.png
Illustration_sans_titre 8.png

Aline godin

Techniek en afmetingen

Acryl met penseel en mes op canvas. 40x120cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Mijn naam is Aline Godin, ik ben 39 jaar oud en ik ben moeder van 2 jongens. Ik ben verpleegkundige van opleiding en heb 6 jaar lang het beheer van een medisch huis verzorgd. Sinds mijn jeugd ben ik altijd aangetrokken tot kunst in al zijn vormen. Ik had het geluk dat ik ouders had die me alles lieten uitproberen: dans, theater, piano. 3 jaar geleden begon ik met muziektheorie om weer contact te maken met de piano en zang te ontdekken. Maar acrylschilderen bleef een kunst die me steeds meer aantrok en nadat ik erin was ingewijd, kon ik niet stoppen. Ik ben autodidact en word als impuls geïnspireerd door de kunst van anderen en dan doen mijn emoties de rest.

Daarnaast moet u er meer over weten.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Voor mij is kunst niet alleen een manier om mijn gemoedstoestand uit te drukken, maar vooral om degenen die ernaar kijken, welke emotie dan ook naar boven te laten komen. Ik ben iemand die graag met anderen deelt en als ik een blik van verwondering voor mijn canvas zie, ben ik op het toppunt van geluk. En omdat ik wil dat dit wonder zo lang mogelijk meegaat, reken ik zeer bescheiden prijzen zodat iedereen zich dit geluk kan veroorloven. Ik ben een van degenen die vindt dat kunst voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder staand en stil in mijn atelier, met klassieke muziek in volle gang. Door de muziek kan ik me volledig op mijn schilderij concentreren zonder aan iets anders te denken en zo kan ik alle emotie die ik op het doek wil transcriberen naar voren brengen. Ik probeer alle technieken, het schenken, het mes, de slinger, de sclash… Ik heb geen gedefinieerde stijl, maar ik hou echt van schilderen met veel kleuren. Kleur is iets wezenlijks voor mij, het geeft mij vreugde om al deze kleuren te zien.

Wat is het verhaal van uw werk?

Ik hou van de natuur en regenbogen zijn zo'n prachtig fenomeen, maar zo kortstondig dat ik er een wilde schilderen die langer zichtbaar zou blijven terwijl het vervaagt om ons eraan te herinneren dat het niet eeuwig zal zijn. Ik zou willen dat mijn canvas een gevoel van lichtheid geeft en vooral dat het anders kan worden geïnterpreteerd, afhankelijk van de gevoeligheden van elke persoon die ernaar kijkt.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Al mijn werken hebben een bijzonderheid, ik onderteken ze op de rand, waardoor degene die er een bezit, het in de richting kan zetten die hem behaagt. Ik zet mijn handtekening altijd rechtsonder op de zijrand, zodat ik altijd weet op welke manier ik hem heb gemaakt. In dit canvas hou ik van de kleuren en de integratie van bubbels, ik geef het een idee van lichtheid. De wazige kant zorgt voor een gevoel van gedachten dat naar boven komt, maar we weten nog niet wat. We kunnen ons alles voorstellen.

Contact

aline-godin@hotmail.com

Daarnaast moet u er meer over weten.

Aline Godin
Illustration_sans_titre 18.png
Halut Viviane.png
Illustration_sans_titre 8.png

Viviane Halut

Techniek en afmetingen

Waterverf. 54x72cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Beïnvloed door kunstenaars in de familie, heb ik me altijd aangetrokken gevoeld tot kunst. Na mijn geesteswetenschappen werkte ik als directiesecretaresse, maar al snel probeerde ik mijn gevoeligheid uit te drukken in verschillende technieken (aardewerk, bloemsierkunst, schilderen op zijde). Als ik stop met mijn baan, ontdek ik, met geluk, aquarel, dat een zeer grote passie zal worden. Door jarenlange lessen bij grote meesters, vele trainingen en ontmoetingen met aquarellisten kon ik de subtiliteiten van deze techniek overwinnen. Door de jaren heen heb ik mezelf kunnen uiten, creëren, in volledige vrijheid .

Waar en hoe schilder je?

Mijn kleuren, mijn penselen, zijn de instrumenten waarmee ik mijn vreugde of mijn lijden kan uiten. Het is meer dan een ontsnapping, het is een echte behoefte, een welzijn ... Aangezien aquarel meestal in "nat" werkt, leent het zich niet erg goed voor buitenwerk, daarom schilder ik altijd in mijn atelier , van foto's die ik ter plaatse maak.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Ik hou van de zee, ik ben daar vaak gebleven en heb daar ook vaak op deze boom gevist. Voor sommige mensen is een aquarel tenslotte gewoon papier, maar ik nodig je uit om jezelf dit beeld, dit beeld, spiegel van mijn ziel, spiegel van mijn emoties te laten gaan. Het is een reis vol gevoelens.

Contact

viviane.halut@outlook.com

Daarnaast moet u er meer over weten.

Viviane Halut
Bamps Natalie.png
Bamps N.png
Illustration_sans_titre 8.png

Nathalie Bamps

Nathalie Bamps

Techniek en afmetingen

Acryl op doek. 90x50cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Journalist van beroep, ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met schilderen door cursussen te volgen in het schildersatelier van een vriendin, Isabelle Malotaux. Ik dacht aanvankelijk dat ik niet over de vaardigheden beschikte, geen kennis of ervaring had met tekenen. Ik heb geen enkele artistieke activiteit beoefend, behalve een beetje zwart-witfotografie als amateur. Maar ik ben ook altijd erg aangetrokken geweest tot schilderen, tekenen en fotografie, vooral zwart en wit. Isabelle dwong me om mezelf te lanceren op een moment in mijn leven dat ik tijd voor mezelf moest vinden, een bubbel van creativiteit. Ik kwam uit een milde burn-out en was niet teruggekeerd naar fulltime werken, ik had wat tijd voor mezelf.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Kunst is voor mij het delen van emoties. Ik zie het als een manier om te genieten met behoud van een zekere bescheidenheid, zonder zijn gevoelens te moeten uiten. Schilderen helpt me om los te laten, een paar uur los te koppelen en de vele herkauwers te stoppen die mij kunnen bewonen. Het ontspant me, kalmeert me en leert me ook mijn perfectionistische kant te beteugelen om mezelf gewoon te laten gaan naar wat komen gaat.

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder soms zittend, soms staand, afhankelijk van de grootte van het doek. Ofwel in de studio, of bij het openslaande raam in mijn eetkamer, om zoveel mogelijk licht te krijgen. Ik gebruik verschillende soorten borstels, synthetische vezels of varkenshaar. Voor dit werk heb ik het mes ook voor het eerst gebruikt.

Wat is het verhaal van uw werk?

Dit schilderij is een bestelling gemaakt voor goede vrienden. Ik werd geïnspireerd door een foto die ik maakte tijdens een winterwandeling onder de sneeuw. Ik ben altijd in de verleiding gekomen om bomen te tekenen, het was een primeur. Ik heb de foto aan hen voorgelegd, hij bleef bij hun wens, zowel in de tonen als in het formaat. Ze hadden het idee dat deze kleine chaperonne een vleugje kleur zou geven aan het monochrome schilderij, ik deed meteen mee. In eerste instantie hoopte ik heel realistische bomen te schilderen, maar ik liet me meeslepen door mijn emoties. Op dat moment was ik best zenuwachtig, ik werkte met een grote penseelstreek zonder al te veel na te denken, alleen thuis, de Covid had de sluiting van de werkplaats geforceerd. Ik had geen gids meer, ik twijfelde veel, werkte en herwerkte eraan. Ik overwoog zelfs om een ​​tweede versie te maken, uit angst dat het me niet zou bevallen. Mijn dochters hebben me veel gesteund en aangemoedigd, evenals vrienden. Toen ik eenmaal het Little Riding Hood had getekend, kwam alles in mijn hoofd tot rust en voelde ik dat wat ik had gedaan goed was.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Ik hou van de dromerige kant van het bos, de bomen zijn onrealistisch en daardoor ziet het er betoverend uit. Ik wilde een kleine roodkapje een beetje wazig, zowel om lichtheid te geven in het gezicht van bedreigende bomen, maar ook om een ​​zekere kwetsbaarheid te geven. Ik hoop dat dit schilderij het deel van de kindertijd kan raken dat we allemaal in ons hebben.

Contact

nathaliebamps@yahoo.be

Daarnaast moet u er meer over weten.

www.artlimited.net

Heyvaert Florence copie.png
Illustration_sans_titre 19.png
Heyvaert F.png
Illustration_sans_titre 8.png

Florence Heyvaert

Techniek en afmetingen

Bic op papier. 55x75cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Altijd gepassioneerd door tekenen, het is me duidelijk geworden. Voornamelijk autodidact, volgde ik verschillende stages en privélessen, evenals de academies van Braine-l'Alleud, Bosvoorde en Molenbeek. Ik heb deelgenomen aan talrijke groepstentoonstellingen en individuele tentoonstellingen, evenals aan verschillende artistieke paden in België en Frankrijk (Normandië).

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

In de stad, tijdens het reizen, laat mijn dorst om de werkelijkheid weer te geven door het prisma van mijn artistieke creativiteit niet los. Ik verlaat mijn tekengereedschap zelden. Alles is onderwerp van een picturale poëzie, momentopnames van het leven, caleidoscopen, hoekvisioenen en details prikkelen verschillende aspecten van mijn verbeelding. Tussen het vel, het potlood, de pen, de kleuren, de materialen, de lichten en mij ontstaat een intieme dialoog, bewoond door een gratie die mij een innerlijke eenheid brengt die ik via mijn werken wil delen.

Waar en hoe schilder je?

Thuis, in mijn atelier, componeer ik van mijn schetsen, mijn foto's of onderwerpen die ik hier en daar heb verzameld.

Wat is het verhaal van uw werk?

Onlangs verleid en verleid door het beoefenen van de pen die me vreemd genoeg een soort meditatie geeft en ook een ontdekking van nieuwe effecten.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

In mijn werk waardeer ik het simpele plezier van het contempleren van de natuur. Het onvoltooide aspect stelt iedereen in staat om de magie van de plek binnen te gaan, het werk leuk te vinden en het zich eigen te maken door middel van hun verbeeldingskracht!

Contact

www.florenceheyvaert.com

Daarnaast moet u er meer over weten.

Florence Heyvaert
Vincent Vande Velde
Vincent Vande Velde.png
Vande Velde V.png
Illustration_sans_titre 8.png

Vincent Vande Velde

Techniek en afmetingen

Olieverfschilderij op kartonnen canvas, studie met de glazuurtechniek. 40x60cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Gepensioneerde chemicus, het begrip tijd verandert. De tijd om de lipidesuspensies van gekleurde metaaloxiden te verspreiden en ze in de omgevingslucht te laten polymeriseren, wordt toegankelijk. Het was in het schildersatelier van de School voor Schone Kunsten in de stad Waver, in 2013-2015, dat mij de glazuurtechniek werd aangeleerd. Beboter achtereenvolgens je canvas om de pigmenten te stratificeren. In een glazuur zou dit het licht de kans geven om ofwel verloren te gaan door adsorptie in de picturale dikte, ofwel te breken in de galerijen van de lagen, om vervolgens, mogelijk, te diffunderen, voordat misschien weer uit het schilderij te ontsnappen door reflectie. Een droom in de regenboog in zekere zin: om elke golflengte de kans te geven zich uit te drukken. Genereer meer kleur dan gegeven. Zoals het geval is met het licht dat scintilleert in het nanometrische netwerk van vlindervleugelcellen met metaalachtige “kleuren” (en die chemisch geen pigment bevatten). Een compositie die het licht afbreekt en je daardoor op een andere manier verlicht.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

De chemie van schilders is om kleuren uit te spreiden, te schikken, te verdelen, te combineren, harmonieus te mengen (zoals de kok die weet hoe hij voedsel moet combineren of anders zoals de tuinman die vriendelijke planten bij elkaar weet te brengen voor een betere oogst). Kortom, de opkomende eigenschappen van materialen kennen. Degenen die ervoor zorgen dat 1 + 1 soms groter is dan 2, dat blauw en geel in groen kunnen verschijnen, die twee naast elkaar geplaatste representaties vragen, en dus "de hand doorgeven" aan de toeschouwer. Schilderen geeft me veel rust en kalmte in vergelijking met de drukte buiten.

Waar en hoe schilder je?

Thuis, uitsluitend op zonnige dagen, van links aangestoken, met zeer bescheiden penselen, doorgaans slechts één pigment op het palet (eventueel met een beetje zinkwit), versterkt door slimme formuleringen op basis van "Engelse" gedestilleerde terpentijn en gezuiverd Lijnolie (voorheen gemengd in toenemende verhoudingen) afhankelijk van de voortgang van het werk en ook van de opeenvolgende hiërarchie van de reeds afgezette glazuurlagen, vervolgens opgedoken of aangebracht op een eerdere laag die dwingend uitgehard was door lange weken drogende polymerisatie. Deze glazuren gemonteerd in een millefeuille kunnen dan het licht plagen.

Wat is het verhaal van uw werk?

Een kunstenaar is een spons van zijn tijd. We moeten laten zien dat de woestijn niet leeg is, dat er meer leven in zit dan je denkt, dat een ruïne niet dood is, dat er levende ambachtslieden zijn die werken en wiens vrijgevigheid zo ver gaat dat ze je de verbeelding zelf bieden.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

In een "clair-obscur": de kracht van aanwezigheid wordt geïllustreerd door de illusie van afwezigheid. Zo geeft de kleermaker die zijn tule van lucht in de schaduw betuttelde de indruk afwezig te zijn in het licht van de stralende aanwezigheid van zijn blauwe werk. En omgekeerd, een modeshow midden in de woestijn is misschien de illusie van een luchtspiegeling die de aanwezigheid van de kleermaker zou versterken ... En toch zou het kleine blauwe glazuur op de kleermaker willen dat alles echt zou worden! Slagen met clair-obscur zou me betoveren en misschien aan degene die het ziet, overbrengen dat een aanwezigheid niet illusoir is, dat een illusie altijd kan ontstaan, dat alles nooit duister is, dat er altijd een sprankje hoop is, dat niet alles is helemaal zwart of wit, dat er alle mogelijke nuances en kleuren zijn.

Contact

v.vandevelde@skynet.be

Daarnaast moet u er meer over weten.

Illustration_sans_titre 18.png
Illustration_sans_titre 18.png
Jadoul M.png
Illustration_sans_titre 8.png

Marcel Jadoul

jadoul jean mare.png
Marcel Jadoul

Techniek en afmetingen

Waterverf. 30x40cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Mijn artistieke carrière begon in 1940, ik was 10 jaar oud. Ik maakte kopieën van olieverfschilderijen, onder auspiciën van de Ucclesiaanse schilder Minne. Ik heb toen gewerkt aan tekenen met potlood, houtskool en aquarel, wat me veel heeft gediend tijdens mijn 50-jarige carrière als architect. Sinds mijn pensionering heb ik deelgenomen aan aquarelworkshops, momenteel gesloten, in Kraainem en bij ENEO in Waver. Ik schilder landschappen, straatbeelden, monumenten in hun omgeving. Maar ook een paar portretten, een levenslange passie, in potlood of aquarel.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Kunst is een emotie die mensen aanzet tot actie: componeren, beeldhouwen, bouwen, schilderen, zien of horen. En emotie brengt plezier.

Waar en hoe schilder je?

Momenteel schilder ik in mijn huiskamer-atelier op een licht gekantelde tekentafel, het daglicht komt van links. Ik gebruik allerlei soorten penselen, waaronder Daler Rowney, spons, aquarelpotloden, zoals ik wil. Ik interpreteer mijn ter plaatse gemaakte foto's vaak om de vluchtige schoonheid van de lucht, de contrasten, de schaduwen, lichten en kleuren te reproduceren.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Het schilderij dat ik hier presenteer is de uitdrukking van een gevoel tegenover deze natuur die in alle seizoenen zo mooi is. Ik hoop dat de gevoelde emotie kan worden aangetrokken en gedeeld. Zoals de schoonheid en de verzoening die de natuur met zich meebrengt.

Contact

mesaquarelles.eu

Anne Colleyn
Colleyn Anne.png
Colleyn A copie.png
Illustration_sans_titre 8.png

Anne Colleyn

Techniek en afmetingen

Inkt op rijstpapier, Chinese schildertechniek. 135x83cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Ik deed mijn artistieke studies aan INSAAV - La Cambre, in Brussel, in het atelier van Pierre Caille, begin jaren 70. Daarna werkte ik als grafisch ontwerper, terwijl ik experimenteerde met nieuwe wegen van artistieke expressie. Dit leidde me heel natuurlijk naar het atelier van Madame Peng Mei-Ling, aan het Instituut voor Hoge Chinese Studies (Museum voor Kunst en Geschiedenis in het Jubelpark). Het was een echte ontdekking, waarvoor ik hem erg dankbaar ben.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Chinese schilderkunst laat pure spontaniteit toe, loslaten, een directe verbinding met de schoonheid van de natuur, de elementen, water, wind, energie ...

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder op mijn veranda, kijkend naar de tuin, kijkend naar de uitgestrekte lucht en de fascinerende wereld van vogels.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Ik probeer onnauwkeurige ruimtes te schilderen, die de vrije keuze aan het ongezegde overlaten.

Contact

acolleyn@skynet.be

Renaert chantal 2.png
Renaert C.png
Illustration_sans_titre 8.png

Chantal Renaert

Chantal Renaert

Techniek en afmetingen

Waterverf en gouache op kraftpapier. 55x41cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Mijn naam is Chantal Renaert, ik ben 68 jaar en aangezien ik weet hoe ik een potlood moet vasthouden, teken ik. Het volstaat te zeggen dat het deel uitmaakt van mijn DNA. Ondanks een onderbreking van twintig jaar vanwege fulltime werk en vier kinderen om onderwijs te volgen, hervatte ik het tekenen en leerde ik aquarel aan het eind van de jaren 90. Sindsdien schilder en teken ik zoveel mogelijk.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Kunst is voor mij vooral esthetisch en begrijpelijk. Ik hou van schilderen omdat het me volledig loskoppelt van de realiteit en het me in staat stelt om mijn hoofd leeg te maken door me volledig te concentreren op wat ik aan het doen ben.

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder overal, waar het ook is, ik maak waarschijnlijk reisdagboeken waardoor ik geen beperkingen heb over waar ik schilder of welke materialen ik gebruik.

Wat is het verhaal van uw werk?

Mijn onderwerpen zijn geïnspireerd door wat ik leuk vind of wat me raakt in het leven. Ik heb de neiging om series te schilderen zoals degene die werd geïnspireerd door mijn kleinkinderen, of een reis naar Cuba, of een andere die werd geïnspireerd door oude verlaten auto's. Ik vind het geweldig om een ​​plek of een gezicht onder mijn vingers te zien verschijnen en mijn penseel dat me ontroerde. Ik schilder meestal op basis van foto's, behalve wanneer ik een reisverslag maak.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Ik hou vooral van de architecturen en de mensen. Ik schilder huizen met net zoveel plezier als portretten of levende modellen. Het enige dat ik hoop over te brengen is een emotie, het maakt niet uit welke, zolang er maar een emotie is.

Contact

Daarnaast moet u er meer over weten.

Annick Poissoniez
Annick Poissonniez.png
Poissonniez A.png
Illustration_sans_titre 8.png

Annick Poissonniez

Techniek en afmetingen

Olieverf, penseel en mes, glazuurtechniek en zoeken naar helderheid. 50x60cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Mijn naam is Annick en ik ben geboren op 14 november 1958 in Watermaal-Bosvoorde. Ik ga al een aantal jaren als vrije student naar de Academie voor Schone Kunsten. Ik wreef de schouders op met de directeur, meneer Somville, een bekende schilder (Hankar metro fresco), verdediger van het realisme, joviale man, zeer attent op studenten.

Daarnaast moet u er meer over weten.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Wat voor mij een benadering van het leven in zijn echte wereld vertegenwoordigt.

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder meestal thuis waar ik goed licht, rust en concentratie vind. Dus de inspiratie is er en leidt mij.

Daarnaast moet u er meer over weten.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Mijn werk brengt een ode aan de natuur en haar schoonheid. Een verzoening in zijn contemplatie, en een terugkeer naar de bronnen ...

Contact

poissongaelle2000@gmail.com

Robert Wanscheidt
Robert Wanscheidt.png
Wanscheidt R.png
Illustration_sans_titre 8.png

Robert Wanscheidt

Techniek en afmetingen

Acryl met een mes. 50x50cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Ik ben een 74-jarige gepensioneerde. Ik heb lange tijd fotografie beoefend.

Wat levert schilderen jou op? Wat is het verhaal van uw werk?

Mijn benadering van acryl schilderen begint met het oefenen van "gieten"; maar na een tijdje merk ik dat de controle over het resultaat niet optimaal is. Dus met de verf en de paar penselen die ik heb, schilder ik een ongebruikt canvas voor het gieten. Ik laat het aan een vriend zien die me vertelt dat er een idee is en me adviseert het te houden en door te gaan. Ik realiseer me al snel dat deze beoefening een bron van ontspanning en voldoening is.

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder in het voormalige kantoor van mijn vrouw dat ik heb omgetoverd tot werkplaats en deels ook in mijn kantoor, dat ik heb gehurkt voor de formaten die te groot zijn voor de tafelezel.

Daarnaast moet u er meer over weten.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Deze prestatie is een mix van inspiratie uit online galerijen. Ik merk dat het een ontspanning, een vrijheid suggereert.

Contact

robwan@icloud.com

Daarnaast moet u er meer over weten.

robwan.org

Karol Vallee
Karol Vallee.png
Vallee K.png
Illustration_sans_titre 8.png

Karol Vallee

Techniek en afmetingen

Acryl en collage. 100x100cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Belgische autodidactische kunstenaar. Ik ben altijd al ondergedompeld in schilderen, heel jong al, terwijl ik mijn vader zag schilderen, ik was gefascineerd door deze kunst. Schilderen werd al snel onderdeel van mijn dagelijkse leven, maar tijdens mijn stylingstudies en de eerste jaren van mijn werkzame leven bleef het een hobby. Mijn beroep op het gebied van styling heeft mij ook sterk beïnvloed om textuurtechnieken en een benadering van kleurharmonisatie in de schilderkunst te ontwikkelen.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Kunst is een manier om zich uit te drukken, om zich gemakkelijk en vrij uit te drukken, het raakt het hart en de ziel van iedereen. Schilderen geeft mij innerlijke rust; het is een soort meditatie, een verlossing van de geest. Sinds de jaren 2000 is abstract schilderen mijn hoofdactiviteit geworden. Deze stijl van schilderen is, denk ik, het zichtbare gezicht van zijn verborgen "ik", het is de spiegel van onze illusies, onze dromen. Het is een intuïtief schilderij dat tot leven komt zonder voorbedachte rade, het is geconstrueerd zoals "gedicteerd" door de ziel, de gemoedstoestand van de kunstenaar beïnvloedt de aanpassing op het doek. Wat een illusie leek, wordt werkelijkheid.

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder in een daarvoor gereserveerde kamer thuis, ik gebruik kwasten, rollers, sponzen, tandenborstels, spatels, spuitbussen en andere omgeleide voorwerpen die ik in mijn schilderij ervaar om mezelf steeds weer te verrassen in het weergeven van een nieuw effect. Elk werk is een nieuwe uitdaging en moet altijd anders zijn.

Wat is het verhaal van uw werk?

Ik stelde me een berg voor, de top is besneeuwd, de berg is blauw op een denkbeeldige planeet, ik dacht aan een berg in Tibet, wat me deed denken aan Kuifje in Tibet. Het rood staat voor lava, maar verandert in een paddenstoel, de beroemde paddenstoelen in Kuifje. Om op deze planeet te komen moet je een doorgang nemen, het is de deur op de achtergrond in zwart gearceerd met wit. Het is een monoliet zoals in de film Space Odyssey die de trigger is van de menselijke intelligentie, en in dit werk de trigger van vragen, wordt de toeschouwer ondanks zichzelf de regisseur van de geschiedenis van dit schilderij.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Ik hou vooral van de "pep's" en levendige kleuren van dit canvas, het geeft een vrolijke bui. Ik hoop deze positiviteit over te brengen en vragen op te roepen over de ontdekking van het werk. De persoonlijke interpretatie van elk voor de verschillende schilderijen, is voor mij de mooiste beloning, erin slagen de toeschouwers naar de diepten van hun verbeelding te laten reizen en het verhaal opnieuw uit te vinden.

Contact

karol.vallee@hotmail.fr

Daarnaast moet u er meer over weten.

www.karolvallee.com

Van Eeckhoudt 3.png
Van Eeckhoudt R.png
Illustration_sans_titre 8.png

Régine Van Eeckhoudt

Regine Van Eeckhoudt

Techniek en afmetingen

Waterverf. 24x32cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Vanaf mijn zesde was het mijn grootste geluk om naar de School voor Schone Kunsten in Waver te gaan. Ik bleef daar tot ik 15 was, daarna besloot ik mijn opleiding aan het Sint-Marie Instituut in Brussel voort te zetten met een optie voor beeldende kunst. Daarna ben ik afgestudeerd in schilderen en graveren aan “75” in Woluwé. In 1986 opende ik een bedrijf in Waver dat zich toelegde op ambachten. Vanaf 2002 ben ik met deze activiteit gestopt om meer aanwezig te zijn voor mijn twee kinderen. Vanaf dat moment volgde ik de lessen van Marie-Christine Demeure in "Atelier D" in Waver, waar ik vandaag nog steeds met veel plezier bij ben.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Schilderen en meer in het bijzonder aquarel, brengt mij veel plezier. Tekenen en schilderen is mijn communicatiemiddel en ik kan niet zonder.

Waar en hoe schilder je?

Ik schilder veel bij Atelier D, maar ook thuis in de veranda omgetoverd tot atelier.

Daarnaast moet u er meer over weten.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Het is een moeilijke vraag, ik draag ongetwijfeld mijn karakter, mijn emoties over. Ik schilder graag alledaagse voorwerpen of situaties. Ik interpreteer objecten met een geschiedenis (oude fietsen, oude sleutels, etc.) of gevoelens (liefde, eenzaamheid, etc.)

Contact

artetformes@skynet.be

Anne Gillard.png
Gillard A.png
Illustration_sans_titre 8.png

Anne Gillard

Anne Gillard

Techniek en afmetingen

Collage. A4.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Ik ben 57 jaar oud, ik heb vier dochters. Ik werk aan het Institut St Jean-Baptiste als leraar Frans (licentie in Romaanse, Spaanse en Portugese filologie, hoger diploma in theologie). Ik was ook een student aan de Academie voor Schone Kunsten in Waver, eerst als tiener, daarna van 2006 tot 2016. Ik volgde de tekenworkshop, maar ook de workshops graveren en keramiek. Ik schrijf graag en heb samengewerkt met Michel Lambert (schrijfworkshops).

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Ik heb altijd graag gelezen, getekend, geschreven, gedroomd ... Creëren, wat! Op het gebied van kunst houd ik van papier in al zijn variaties: aquarel, pastelkrijt, maar ook kunstenaarsboeken (mijn studenten maken er enkele als onderdeel van de poëziecursus, maar ook kunstgeschiedenis). Het hier voorgestelde werk is een collage. Met deze techniek creëer ik bizarre, dromerige universums. De wetten van het perspectief worden ondermijnd en de objecten omgeleid. Ik hou ervan om vreemde werelden te creëren, omdat ik denk dat het vreemde overal is, in zekere zin meer symbolistisch dan surrealistisch. Maar in België zijn we allemaal een beetje raar, toch?

Waar en hoe schilder je?

Ik werk thuis, in de eetkamer met een prachtig noorderlicht. Mijn werken hebben geen titel, om de vrijheid over te laten aan degenen die erover nadenken om zich voor te stellen wat bij hen past. Over het algemeen kies ik voor een A4-formaat, dat is makkelijker te kopiëren. Maar we moeten toegeven dat ik van kleine formaten houd ... Voor collages werk ik graag in tinten. Voor de tekeningen begin ik sowieso graag van foto's die ik mix om de ruimte te creëren die bij mij past. Meestal zijn de foto's van mij. Maar voor de collages heb ik plezier in het versnijden van decormagazines en het vernietigen van de te dure hutten (en toch!) Die daar worden aangeboden ...

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Creëren is voor mij een noodzaak. Ik bied graag mijn teksten of mijn werk aan. Ik vind het leuk om een glimlach te baren, maar ook om vragen te stellen ...

Contact

annegillard.wavre@gmail.com

Alice Devleeschouwer
Devleeschouwer.jpg
Devleeschouwer A.jpg
Illustration_sans_titre 8.png

Alice Devleeschouwer

Techniek en afmetingen

Gouache. 140x45cm.

Stel jezelf voor.

Wie ben je ? Wat is uw persoonlijke geschiedenis met kunst?

Mijn naam is Alice, ik ben 24 jaar en ik ben lerares Frans. Ik denk dat ik een heel klassieke relatie heb met kunst. Ik heb altijd veel universums in mijn hoofd gehad en het observeren van de universums die door anderen zijn uitgevonden, heeft me sinds mijn kindertijd gefascineerd, of ze nu worden opgevoerd door middel van schilderen, schrijven of muziek. Ik heb de mijne ook altijd duidelijk moeten maken, met woorden of met de kwast.

Wat is jouw visie op kunst? Wat levert schilderen jou op?

Ik denk dat het zowel als vluchtroute als anker dient. Dus ik creëer niets bestaat, ik creëer daarom ik besta.

Waar en hoe schilder je?

Ik heb echt absoluut geen rituelen bij het schilderen en ik denk dat veel mensen hun haar uit hun hoofd zouden trekken als ze me het zagen doen (mijn moeder had elke keer een hartaanval als ze me zag met een canvas van een meter lang. mijn bed, met alle gouache op de lakens). Nu schilder ik nog steeds veel vanuit mijn bed, maar ook wel eens uitgespreid in onze eetkamer en het zijn mijn huisgenoten die ineenkrimpen bij de vlekken op de vloer. Hetzelfde geldt voor mijn gereedschap: ik werk met wat ik denk dat het meest effectief is op het moment dat ik het bij de hand heb, in de meest praktische en comfortabele positie tegelijkertijd. Ik improviseer veel.

Daarnaast moet u er meer over weten.

Wat vind je leuk aan je werk en

welke emotie hoop je over te brengen op degene die het ziet?

Ik hou echt van het mixen van woorden en tekenen. Het is een heel persoonlijk drieluik, dat depressie en angststoornissen oproept, maar ook de wil om er te zijn, veerkracht en ik hoop dat het geheel vrij positief is. In ieder geval denk ik dat de overheersende emotie eerder hoop is. Het is belangrijk voor mij om ze in die volgorde te classificeren, om op de green te eindigen. Ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn brein niet werkt zoals de meeste mensen. Ik heb hem vaak als een kwaadaardige bal meegesleurd, hij die zich niet kan organiseren, om me te concentreren, die me de dingen te intens laat beleven. Hij maakt alles moeilijker, hij laat me soms heel donker naar de wereld kijken. Het is ingewikkeld om mensen uit te leggen dat we het gevoel hebben dat we door ons eigen brein worden gesaboteerd, om ze te beloven dat we ons best doen als alles het tegenovergestelde lijkt te zeggen. Het is ook ingewikkeld om hulp in te roepen, ik denk dat dat bij sabotage hoort. Ik denk dat deze set in het algemeen twee doelen heeft. De eerste is om te onthouden dat je niet verdrinkt in glazen water, dat alleen al omdat ik me helemaal leeg voel, niet betekent dat ik mijn houvast ga verliezen. De tweede is om de worstelingen in mijn hoofd en in mijn lichaam beter uit te leggen. De gedichten en de gouache spreken beter dan ik, met meer nuance dan ik. Een derde doel zou zijn om mensen bij wie depressie, neuroatypie, verschil of eenzaamheid echoën, eraan te herinneren dat we nooit alleen zijn, dat de dingen beter zullen worden dan dat we net zoveel woede hebben als de ziekte. Het recht om daar te zijn, zelfs als het moeilijk is, zelfs als het voelt als een tijger die opgesloten zit in het lichaam van een kitten.

Contact

Daarnaast moet u er meer over weten.

Illustration_sans_titre 20.png
  • Blanc Icône Instagram
bottom of page